W 243. odcinku Podcastu Internetowych Sprzedawców opowiem Ci o konkretnych sposobach na zdobywanie klientów z TikToka. Dlaczego taki temat? Ostatnio na LinkedInie przeczytałem bardzo trafne i mądre spostrzeżenie – całkowicie zmieniło się SEO. Google wprowadziło opcję podsumowywania tematów za pomocą AI, co w praktyce „zabiło” wiele serwisów. Oczywiście, ktoś jeszcze będzie w nie klikał, ale jeśli ktoś prowadził bloga czy pozycjonował swoją stronę, teraz ma znacznie trudniej.
Jeśli ktoś opierał swój biznes lub sklep internetowy na SEO i liczył na to, że klient wejdzie z Google i zamówi usługę, to obecnie ma pod górkę. Zmienia się sposób korzystania z wyszukiwarek, coraz więcej osób szuka informacji bezpośrednio przez ChatGPT, OpenAI i podobne narzędzia. Sklepy internetowe zaczynają widzieć w tym duży problem. Po pierwsze, Temu i inne duże platformy sprzedażowe coraz bardziej dominują polski rynek. Po drugie, zmienia się sama wyszukiwarka, co jeszcze bardziej komplikuje sytuację. Moim zdaniem ratunkiem jest właśnie TikTok.
TikTok wprowadza teraz opcję sklepu internetowego wewnątrz aplikacji, co dodatkowo przemawia za tym, że osoby, które go wcześniej lekceważyły, mogą w nim znaleźć skuteczny sposób na pozyskiwanie klientów. W tym odcinku opowiem ci też o tym, co napisałem w mojej książce: Skuteczny marketing na TikToku. Jak zdobyć miliony wyświetleń i tysiące obserwatorów w miesiąc (albo szybciej). Napisałem tam, że TikTok to obecnie taki trochę nowszy Facebook. Opiera się na rozrywce, ale grupa docelowa bardzo przypomina tę z Facebooka.
Problem w tym, że wciąż krąży sporo mitów. Wiele osób nie wierzy, że na TikToku można pozyskiwać klientów, bo wciąż kojarzą go głównie ze śmiesznymi filmikami dla dzieci. W tym odcinku chcę ci jednak pokazać, że TikTok ma ogromny potencjał.
Nie musisz znać się na montażu, by osiągać duże zasięgi
Wiele osób wierzy w mity, że jeśli chcesz nagrywać na TikToka, musisz najpierw przygotować konto, mieć świetny opis w bio i tym podobne. Dlatego podam ci bardzo prostą strategię. Opiera się ona na tym, żeby po prostu pokazywać to, co masz i co robisz w swojej firmie.
Jeżeli jesteś agentem nieruchomości – nagrywaj i pokazuj nieruchomości, które i tak prezentujesz swoim klientom. Jeżeli masz palarnię kawy – pokaż, jak palisz kawę. Jeden z moich klientów właśnie w taki sposób zarobił naprawdę dobre pieniądze. Gdy pali kawę, po prostu włącza live’a. I tak musi spędzić ten czas przy paleniu, więc robi z tego transmisję.
Jeśli podejdziemy do tego w ten sposób, to najprostsza strategia nagrywania na TikToka wygląda tak: bierzesz telefon, klikasz w plus na dole, nagrywasz – i już. Nie musisz znać się na montażu. Oczywiście możesz dodać różne elementy później, ale z mojego doświadczenia wynika, że filmiki nagrane w 3 minuty, często mają milionowe zasięgi. A te dopracowane, z napisami i pełnym montażem – niekoniecznie.
TikTok to bardzo prosty sposób, żeby pokazać ludziom w ciekawy sposób to, co robisz. Nie chodzi tu o reklamowanie w stylu: Wysoka jakość. Niska cena. Firma działająca od 1900 roku. Wystarczy coś prostszego, na przykład: Chodź, pokażę ci dom modułowy za 300 tysięcy. Zobacz, jak wygląda w środku. Przejdźmy się razem. Jeśli masz szkółkę piłkarską dla dzieci – pokaż trzy ćwiczenia, które robicie na zajęciach. Tyle wystarczy.
Twoi klienci są zagubieni – pomóż im zrozumieć, co sprzedajesz
Pamiętaj, że twoi klienci mają ogromne zamieszanie w głowie. Te osoby dostają mnóstwo informacji na różne tematy, przestają ufać, czują, że są zagubieni w tym całym procesie zakupowym. Jeśli ktoś chce kupić dom, nieruchomość czy dom modułowy, pojawia się masa pytań: Czy można to postawić na konkretnej działce? Czy trzeba mieć pozwolenie na budowę? Czy dom jest trwały? Czy nie porwie go wiatr? Ludzie chcą kupić, ale mają wiele wątpliwości. Takie pytania możesz wpisać do sztucznej inteligencji.
Jeśli zapiszesz się na nasz bezpłatny 5-dniowy webinar – wpisz teraz w przeglądarkę 5dnizai.pl – nauczę cię tam, jak za pomocą AI tworzyć takie pytania. Wystarczy, że podasz kilka przykładów, a sztuczna inteligencja wygeneruje np. 100 pytań, 100 wątpliwości, które ma klient, zanim kupi dom.
Potem bierzesz telefon, ustawiasz się przy świetle dziennym, kup jakiś mikrofon bezprzewodowy – np. firmy BOYA – i nagrywasz odpowiedzi. Czytasz pytanie: Czy nasz dom porwie burza? Następnie odpowiadasz: Nasze domy modułowe mają gwarancję na tyle i tyle lat. Są przytwierdzone takimi kotwami, więc nie ma możliwości, żeby porwała je burza. Robiliśmy testy. I tak dalej: pytanie – odpowiedź.
Gdy nagrywasz na ten temat, a w twoich filmach pojawia się fraza: Dom modułowy, TikTok przypisuje cię do tej kategorii. Jeśli ktoś oglądał podobne filmy albo szukał takich informacji, TikTok o tym wie i pokaże mu twoje treści. Po to nagrywasz codziennie – żeby twoje materiały pojawiały się w tej „liście przebojów” TikToka.
Jak czterokrotnie zwiększyć zasięgi i liczbę klientów z TikToka?
Gdy już nagrasz TikToka, zamieścisz go, dodasz opis, hasztagi, świetny montaż, napisy, opis w bio, pamiętaj, że to wszystko ma może 2% znaczenia. 98% sukcesu to fakt, że w ogóle nagrałeś filmik, wytłumaczyłeś coś ludziom i go opublikowałeś. To jest najważniejsze.
Ale jeśli chcesz zwiększyć zasięgi czterokrotnie – zrób jedną prostą rzecz. Po opublikowaniu filmu poczekaj 1–2 minuty, kliknij trzy kropki po prawej stronie i wybierz opcję „Pobierz film”. Od jakiegoś czasu TikTok zapisuje filmy bez znaku wodnego.
Teraz wykonaj szybkie kroki: wejdź na Instagram i wrzuć ten sam film jako rolkę – nie przejmuj się opisem czy hasztagami. Następnie przejdź na YouTube Shorts i dodaj ten sam film; tutaj tytuł może mieć trochę większe znaczenie, więc nazwij go np. Czy dom modułowy może porwać wiatr? Wejdź też na fanpage na Facebooku i wrzuć rolkę. Dodatkowo możesz ten sam film dodać na Twittera (X) i LinkedIna.
To jest praca, którą musisz wykonywać codziennie. Zajmie ci maksymalnie pięć minut. Zobaczysz, jaka magia zacznie się dziać, jeśli regularnie będziesz odpowiadał na pytania swoich klientów. Wystarczy wdrożyć w firmie prostą procedurę: jeśli masz osoby, które odpowiadają klientom na mailu, Instagramie czy Messengerze, poproś je, aby przez cały dzień zapisywały pojawiające się pytania do wspólnej bazy, na przykład w arkuszu Google. Wpisujcie tam datę i wszystkie pytania z danego dnia.
Następnie bierzesz telefon, włączasz nagrywanie, ustawiasz odliczanie, czekasz, aż pojawi się zero, czytasz pytanie, odpowiadasz, wrzucasz na TikToka – i publikujesz to samo nagranie w inne miejsca. Zobaczysz, że po miesiącu zaczną się dziać cuda. Zaczną pojawiać się klienci, którzy będą pytać o twoje produkty i usługi.
Wykorzystaj komentarze i wiadomości do budowania relacji z klientami
Do wszystkich tych działań możesz dodać bardzo prosty lejek. Na końcu filmiku powiedz: Jeżeli masz pytania, napisz je w komentarzu. Ludzie zaczną zadawać pytania w komentarzach i wysyłać wiadomości prywatne na TikToku. Pamiętaj, żeby wejść w ustawienia wiadomości, ponieważ domyślnie wiele kont ma zablokowaną możliwość wysyłania wiadomości. Wiele firm miało z tym problem. Ustaw tak, aby każdy mógł do ciebie napisać i codziennie sprawdzaj komentarze i wiadomości.
Najwięcej zapytań pojawi się w komentarzach, dlatego warto odpisywać właśnie tam, generować leady i pamiętać o follow-upie. Oczywiście wiele osób nic do ciebie nie napisze, ale jeśli masz szkółkę piłkarską, sprzedajesz zioła czy oferujesz jakieś usługi, to i tak cię wygooglują. Dlatego musisz zadbać również o dobrą pozycję w Google, mieć wizytówkę czy profil na Instagramie, bo część osób zobaczy cię na TikToku, a napisze do ciebie właśnie tam.
Jak polityka i monetyzacja zmieniają oblicze social mediów?
Ten prosty schemat pozwala ci wykorzystać TikToka, który moim zdaniem jest obecnie jedynym miejscem w przestrzeni social mediów, gdzie nadal można osiągać duże zasięgi. Instagram niedawno wprowadził zmianę, która mocno obcięła zasięgi większości dużych kont – zarówno u mnie, jak i u wielu moich klientów czy znajomych. Powód jest prosty: chcą zarabiać.
TikTok może sobie na razie pozwolić na to, żeby aż tak bardzo nie zarabiać. Podobnie jak Temu i inne chińskie firmy, które są dotowane przez chiński rząd. Dlatego ich celem nie jest jeszcze monetyzacja, tylko dotarcie do jak największej liczby osób. W grę wchodzi również aspekt polityczny – media społecznościowe to władza, możliwość wpływu na promowane treści czy nawet wybory. Pewne przypadki już ujawniono – na przykład wsparcie influencerów przez pracowników TikToka, by wracali na platformę. To walka o uwagę ludzi.
TikTok jest obecnie jedynym medium społecznościowym, które realnie daje zasięgi. Instagram, widząc w nim zagrożenie, chwilowo zwiększył zasięgi rolek, by konkurować. Ale gdy sytuacja się ustabilizowała, pewnie Mark Zuckerberg uznał, że darmowe zasięgi już nie są potrzebne i teraz trzeba płacić. Znam wiele osób, które inwestują w płatne promowanie rolek czy zdobywanie followersów, bo Instagram stwierdził, że będzie promował mniejsze konta. Czasami to, co widzę teraz na rolkach, bardziej przypomina Twittera (X) niż dawnego Instagrama. Wyświetliły mi się na przykład trzy rolki, na których ktoś kogoś zastrzelił. Myślałem, że to AI albo coś podobnego, ale okazało się, że to prawdziwe nagrania.
Jak widzisz, TikTok na razie jest jedynym sposobem, żeby za darmo dotrzeć do dużej grupy osób. Wierzę, że przekonałem cię do wykorzystania TikToka, jako narzędzie do promowania swojej firmy, bez obaw i bez wiary w mity, że są tam tylko dzieci. TikTok naprawdę działa. Najwięcej wartościowych klientów pozyskałem właśnie z tej platformy. Dziękuję ci za uwagę i zapraszam do zapisania się do mojego newslettera. Wpisz w przeglądarkę: 5dnizai.pl i dołącz do przygody z pięcioma bezpłatnymi szkoleniami z marketingu, AI i promowania firmy.