Po aferze związanej z wyciekiem danych tzw. Cambridge Analytica Facebook wykonał kilka spektakularnych kroków w celu pokazania jak bardzo zależy mu na jawności i transparentności. Po polsku, Mark Zuckerberg powiedział całemu światu coś w stylu – skoro podejrzewacie nas o sprzedaż danych, to my ujawnimy wam jak działa nasz system reklamowy.
3 elementy, które możesz wyczytać z reklam konkurencji?
Od tego momentu możesz wejść na każdy fanpejdż i sprawdzić, w jaki sposób i za pomocą jakich kreacji reklamuje się twoja konkurencja. Dzięki temu możesz w łatwy sposób zbadać kilka ważnych elementów strategii reklamowej konkurencji np.
- jakich argumentów używają w treści reklamy?
- w jaki sposób przekonują klientów do zakupu za pomocą grafiki?
- czy ich reklama buduje markę firmy (czy używają logotypu czy też nie).
Przy wprawnej analizie możesz też odkryć do jakiej grupy docelowej kierują swoją reklamę. Co prawda nie sprawdzisz tego bezpośrednio, ale możesz wywnioskować to z treści reklamy jak i grafiki. Np. jeżeli grafika reklamowa przedstawia młodych ludzi jeżdżących na desce surfingowej a tekst zawiera luźni, młodzieżowy język to raczej ich grupą docelową nie są siedemdziesięciolatkowie szukający kleju do protez. Dobra, do rzeczy. W jaki sposób odkryć to, jak reklamuje się Twoja konkurencja?
Podglądanie reklam konkurencji w 3 krokach
Krok #1 Wyszukaj fanpejdż Twojej konkurencji. Wystarczy, że wpiszesz nazwę firmy w pole wyszukiwania. Jeżeli nie pojawi się od razu możesz kliknąć zakładkę „strony”.
Krok #2 Wejdź w zakładkę „Informacje i reklamy” po lewej stronie fanpage danej firmy. Jeżeli klikniesz w tą zakładkę na własnym fanpejdżu zobaczysz swoje reklamy (o ile reklamujesz się w sposób płatny).
Krok #3 Po kliknięciu zakładki „Informacje i reklamy” zobaczysz aktualne kreacje reklamowe danej firmy. Jeżeli sprawdzasz reklamy firmy, która reklamuje się w innych państwach zauważysz zakładkę za pomocą której możesz przełączać się pomiędzy różnymi krajami.
Teraz pozostaje Ci przeanalizować i ewentualnie zainspirować się reklamami konkurencji. Polecam Ci sprawdzić wiele reklam w danej branży i zebrać wnioski np. w tabelce Excela. Następnie możecie przeprowadzić burzę mózgów i przetestować, które kreacje reklamowe sprawdzą się w przypadku waszej firmy.
Co zrobić, jeżeli nie widzisz reklam Twojej konkurencji?
Jeżeli widzisz, że jakaś firma nie reklamuje się w momencie, kiedy przeprowadzasz analizę wróć tam np. za kilka dni. W moim przypadku, pomimo że zainwestowaliśmy w reklamę na Facebooku prawie 200 000 zł bywają okresy, kiedy nie wydajemy pieniędzy na reklamę FB ADS i prowadzimy kampanię np. tylko i wyłącznie na naszych listach mailingowych. tak samo może być w przypadku Twojej konkurencyjnej firmy.
Jak sprawdzić grupę docelową, na którą reklamuje się konkurencja (wiek, zainteresowania)
Świetnie, wiesz już jak możesz sprawdzić w jaki sposób reklamuje się Twoja konkurencja. Niestety nie masz pełnych danych. Nie wiesz np.
- na jaki wiek czy obszar ustawia reklamę Twoja konkurencja.
- na jakie zainteresowania ustawiają reklamę?
- czy stosują remarketing?
- czy używają grupy docelowej ustawionej na lookalike?
Tak szczegółowa analiza jest dostępne, jeżeli doprowadzisz do sytuacji, w której Twoja konkurencja ustawi reklamę na Ciebie.
Jak zarazić się Pixelem Facebooka?
Jak to zrobić? Niestety nie ma 100% metody, ale jest kilka sposobów, które pozwolą Ci stać się grupą docelową Twojej konkurencji. Możesz np. zarazić się Pikselem Facebooka, czyli po prostu wejść na stronę danej firmy lub sklepu internetowego.
Jeżeli analizowana firma posiada zainstalowany Pixel Facebooka (sprawdzisz to za pomocą wtyczki Facebook Pixel Helper – wtyczka działa na przeglądarce chrome). Po tym jak zarazisz się Pixelem FB firma może mieć ustawiona reklamę na osoby, które odwiedzą jej witrynę.
TIP: Jeżeli chcesz podejrzeć reklamy firmy kierującej reklamy tylko do kobiet (np. kosmetyki, bielizna) to lepiej żeby na stronę weszła Twoja żona. Wiadomo, że firmy z odzieżą dla kobiet nie reklamują się na mężczyzn.
Po tym jak zarazisz się pixelem mogą zacząć wyświetlać Ci się reklamy konkurencji. Wtedy wystarczy kliknąć w „3 kropki” po prawej stronie reklamy, żeby dotrzeć do interesujących Cię wiadomości, czyli szczegółowego opisu w jaki sposób reklamuje się dana firma. Oto przykład:
Przeglądając Facebooka wyświetliła mi się taka oto reklama. Żeby zobaczyć szczegóły ustawienia grupy docelowej wystarczy kliknąć w trzy kropki w prawym górnym rogu.
Następnie kliknij w zakładkę „Dlaczego to widzę”
Po kliknięciu pojawią się dokładne informacje nt. tego, w jaki sposób konkurencja ustawia grupę docelową.
Jak widzisz załapałem się na zainteresowania E-handel i wiek 23-45 osoby mieszkające w Polsce.
Dzięki analizie reklam, które wyświetlają się konkretnie Tobie możesz w prosty sposób zbierać pomysły na własne ustawienia reklam. Firmy, które wyświetlają Tobie reklamy prawdopodobnie już wydały pieniądze na testy a ty możesz teraz korzystać z ich wiedzy.
Wierzę, że ten artykuł pomoże Ci w ustawianiu skutecznej reklamy na Facebooku.
Będę wdzięczny, jeżeli udostępnisz ten wpis innym np. na Facebooku. Liczę również na komentarz poniżej. Jeżeli chcesz zapisać się na bezpłatne szkolenie – webinar nt. 7 strategii reklamowych na Facebooku (Każdy wtorek o 20.00) wystarczy, że klikniesz tutaj i dołączysz do subskrypcji na Messengerze.
Super, Dzięki! 🙂
Dzięki, nie wiedziałem że Fb zrobił się aż tak transparentny. Teraz mamy kopalnię wiedzy w tym temacie.