Jak wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji na przykładzie 6 branż?

Jak wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji na przykładzie 6 branż?

Cześć! Witam Cię serdecznie w 135. odcinku podcastu “Internetowi Sprzedawcy”. W tym odcinku opowiemy sobie ponownie o potencjale sztucznej inteligencji. Powiem o sześciu przykładowych branżach, w których można wykorzystać ten potencjał. Dlaczego zdecydowałem się nagrać taki odcinek? Po pierwsze, wiele osób ciągle mówi o tym przełomie, że sztuczna inteligencja będzie miała ogromny wpływ na rynek pracy. Uważają, że będzie to wynalazek na miarę internetu i całkowicie zmieni sposób, w jaki działamy i pracujemy. Ja mam nieco inne zdanie w tej kwestii. Uważam, że sztuczna inteligencja jest już z nami od wielu lat.

Współpracuję z nią na co dzień, na przykład ustawiając reklamy na Facebooku czy w Google, gdzie sztuczna inteligencja pomaga mi znaleźć klientów. Bez względu na to, co oglądamy, słuchamy lub korzystamy z jakichś mediów społecznościowych, tam również działa sztuczna inteligencja, która uczy się naszych preferencji i dopasowuje treści, na przykład w serwisie Netflix. To już się stało dawno temu, chociaż może nie tak dawno, kilka lat temu. Narzędzia ogólnie dostępne, takie jak Bing czy różnego rodzaju chatboty, są dla wielu osób tutaj widocznym przełomem. Jednak prawdziwy przełom dotyczy tworzenia i analizowania tekstu oraz innych danych. Na tym etapie sztuczna inteligencja jeszcze nie jest w stanie nagrać za ciebie TikToka. Musimy mieć świadomość, że nie wszystko może zrobić za nas sztuczna inteligencja. Bardziej współpracujemy z nią niż oddajemy jej wszystko.

Na przykład, jeśli chcesz, żeby sztuczna inteligencja napisała dla ciebie książkę lub artykuł, musisz go przeczytać, ewentualnie wprowadzić poprawki lub skorygować instrukcje, które podajesz sztucznej inteligencji. Po drugie, nawet przy uwzględnieniu ograniczeń sztucznej inteligencji, jeśli chodzi o generowanie długich tekstów, takich jak pełny artykuł lub ogromna książka, musimy nadal włożyć w to pracę. Z jednej strony mamy ten przełom, ale z drugiej strony wiele osób, po zachwycie nad tym, że coś takiego istnieje, nie ma pomysłu, jak to wykorzystać. Dlatego nagrywam ten odcinek, żeby również zmotywować się do wykorzystania praktycznego potencjału sztucznej inteligencji, a nie tylko ekscytować się nią. Po prostu zadać sobie pytanie: do czego mogę ją wykorzystać?

Wiele osób wpisuje na przykład: “Napisz mi wierszyk” czy też “Utwórz piosenkę”. Mamy narzędzia, takie jak wirtualna asystentka czy asystent copywritera, które od razu podają użytkownikom, do czego można je wykorzystać. Oczywiście szkolę takie osoby, które chcą nauczyć się korzystać z sztucznej inteligencji w sposób przemyślany i praktyczny, a nie tylko po to, żeby napisać wierszyk, którego i tak nie mają gdzie użyć, lub piosenkę. Jeśli chcesz nauczyć się właściwego wpisywania poleceń i wykorzystywania potencjału sztucznej inteligencji, zapraszam do zapisania się na webinar na stronie ai.pl. Odbędą się cztery dni szkoleniowe, podczas których praktycznie dowiesz się, jak możesz wykorzystać ten potencjał sztucznej inteligencji.

Przykład 6 branż

W dzisiejszym podcaście pokażę Ci na przykładzie sześciu branż, jak można wykorzystać ten potencjał. Istnieje pewna grupa osób, które zachłysnęły się tym zjawiskiem, ale gdy kurz opadnie, mogą mieć problemy z pełnym wykorzystaniem pomysłu. Wiem, że istnieje, więc napisałem śmieszny wierszyk na temat teściowej i piosenkę z życzeniami dla kolegi. Okazuje się jednak, że teraz mam trudności z dalszym wykorzystaniem tej technologii. Jestem jednak zadowolony z faktu, że istnieje taka grupa osób, która zdaje sobie sprawę z istnienia takiej możliwości i wystarczy tylko, żeby mi podpowiedziała. Można to wykorzystać na różne sposoby, ale są też osoby, które nie wiedzą, jak z tego skorzystać. Niektórzy słyszeli o tym, ale nie potrafią połączyć kropek i zastosować tego w swoim biznesie. Dlatego chcę nagrać ten odcinek, prezentując przykłady z sześciu branż, w których można praktycznie wykorzystać sztuczną inteligencję. Mam trzy korzyści z jej wykorzystania. Po pierwsze, można zdobyć przewagę nad konkurencją i zyskać więcej klientów. Po drugie, zyskuje się więcej czasu. Jeśli sztuczna inteligencja może wykonać dla ciebie zadania, takie jak napisanie postu czy odpowiedź na e-mail w 30 sekund, podczas gdy samemu zajęłoby to 30 minut, oszczędzasz czas, który można przeznaczyć na inne zadania. Sztuczna inteligencja staje się swoistym pracownikiem, który wykonuje pewne czynności za Ciebie, a jest on znacznie tańszy lub nawet darmowy, jeśli umiesz go odpowiednio wykorzystać. Trzecią korzyścią jest możliwość tworzenia nowych produktów opartych na sztucznej inteligencji i zdobywanie przewagi rynkowej w ten sposób.

Branża 1 – Agent ubezpieczeniowy

Wstępujemy do pierwszego biznesu, tutaj mam ubezpieczenia, czyli agent ubezpieczeniowy. Ja sobie to brałem z moich ankiet, tam często pytam praktycznie na każdym webinarze, jaka jest twoja branża, w jakiej branży działasz. I między innymi potem mi się to przydaje, tak jak teraz przy tworzeniu takiego podcastu, żeby to były konkretne rzeczy. Więc mamy osobę, która sprzedaje ubezpieczenia. Oczywiście, też bierz pod uwagę, że wiele rzeczy tutaj będzie się powtarzało, czyli jakby pewne rzeczy można zrobić w każdym biznesie. Na przykład prowadzenie mediów społecznościowych, tworzenie postów i wykorzystanie do tego sztucznej inteligencji, żeby ci na przykład stworzyła kalendarz postów, napisała te posty, dobrała hashtagi. Więc praktycznie w każdym biznesie warto prowadzić te media społecznościowe. Pewne rzeczy będą się powtarzały, ale niektóre będą jakby tylko w jednym konkretnym biznesie się sprawdzały. Na przykład trener osobisty i ułożenie planu treningowego. Więc to może robić ci sztuczna inteligencja. Po wpisaniu parametrów osoby, z którą ćwiczysz, ona ci stworzy plan treningowy. Ewentualnie tylko go sobie poprawisz, ale cały ten plan treningowy nie powstaje od zera, tak jakby siedząc przed pustą kartką. Więc tak jakby szkic tego planu treningowego stworzy ci właśnie sztuczna inteligencja. Więc tutaj pierwszą rzeczą, której bym wykorzystał sztuczną inteligencję, jest stworzenie większej ilości treści. Czyli ogólnie ludzie, którzy chcą kupić sobie albo wykupić sobie ubezpieczenie na życie, na pewno mają wiele pytań i wątpliwości. Więc trzeba te pytania zebrać. I tu jest taki fajny tip odnośnie wykorzystania sztucznej inteligencji. Na przykład możesz korzystać z naszej wirtualnej asystentki i wpisywać tam polecenia, czy też z innej sztucznej inteligencji, z której korzystasz. Na przykład wpisz coś takiego: “Jakie 10 pytań zadałaby osoba, która chciałaby wykupić sobie ubezpieczenie na życie?” I wtedy ta sztuczna inteligencja wypisuje ci takie 10-20 pytań, które ta osoba, ten wirtualny klient, mógłby zadać. Następnie sobie to kopiujesz gdzieś, na przykład do Worda czy Google Dokumentów, te 20 pytań. I potem wpisujesz polecenie według wszystkich zasad wpisywania poleceń. Wpisujesz jej polecenie, żeby napisała ci artykuł na przykład o tyle i o tyle znaków na ten temat. I tutaj wklejasz sobie tę odpowiedź i w taki sposób stworzysz sobie co najmniej już 20 artykułów, które będą budowały ci tę pozycję w Google. Jeżeli ktoś wpisze to pytanie i ty napiszesz odpowiedź w tym artykule i napiszesz na początek 20, później 50 takich artykułów, i jeszcze na przykład zdobędziesz do nich linki, to po pewnym czasie te artykuły, jeżeli oczywiście będą pomocne, zaczną się pojawiać wysoko w wyszukiwarce. Więc wtedy osoby, które szukają takiego ubezpieczenia, będą wchodziły na twój blog, będą cię poznawały. Możesz tam zbudować jeszcze listę mailingową i przekonywać tę osobę, żeby u ciebie kupiła takie ubezpieczenie. No i żeby budować taką listę mailingową, warto byłoby mieć na przykład takiego e-booka na 21 pytań i odpowiedzi dotyczących ubezpieczeń na życie. I w tej liście mailingowej też warto byłoby mieć napisane w autoresponderze, czyli w takim narzędziu, które automatycznie wysyła maile po zapisie odpowiedzi na te pytania. To wszystko zrobić za pomocą sztucznej inteligencji. Czyli też cały taki proces sprzedażowy jest w stanie zrobić sztuczna inteligencja. Na przykład zaplanowanie tytułu e-booka. Czyli dajesz jej polecenie, na przykład u naszej wirtualnej asystentki wpisujesz polecenie: “Napisz mi, zaproponuj mi pięć pomysłów na tytuł e-booka na przykład w branży ubezpieczeń, albo ubezpieczenia na życie.

Masz pomysły na e-booka? Wybierasz sobie tytuł. Następnie prosisz: “Stwórz mi plan e-booka lub podziel go na rozdziały, na przykład 10 lub 20 rozdziałów. Tutaj wpisujesz tytuł książki, który zaproponowała Ci sztuczna inteligencja.” Później piszesz oddzielny rozdział za pomocą sztucznej inteligencji i składasz go jako e-book, na przykład w Wordzie. Dodajesz do tego okładkę, którą tworzysz w programie graficznym. Tworzysz również lejek sprzedażowy i maile, które mają zachęcać do przeczytania e-booka. Na końcu informujesz, że jeśli ktoś przeczytał e-book, może do Ciebie zadzwonić w sprawie ubezpieczenia lub dołączyć do live’a, który prowadzisz raz w tygodniu, na przykład w każdy czwartek. Dzięki temu generujesz klientów. Możesz skorzystać z sztucznej inteligencji do tworzenia większości tekstów w lejku sprzedażowym. Możesz również skierować ruch na swoją stronę, gdzie ludzie będą pobierać e-booka. W reklamie i wyglądzie grafik także możesz skorzystać z pomocy sztucznej inteligencji. Większość zadań związanych z tekstami i otoczką sprzedażową możesz stworzyć za pomocą sztucznej inteligencji. Możesz skoncentrować się na tworzeniu szkieletu i koncepcji, a sztuczna inteligencja pomoże w reszcie. Nasz wirtualny asystent biznesowy, nazywany wirtualną asystentką, może towarzyszyć Ci w tym procesie, umożliwiając zaoszczędzenie czasu. Teraz będziesz mógł ruszyć z miejsca, ponieważ wiele osób, mimo chęci posiadania lejka sprzedażowego, nie miało czasu ani umiejętności pisania. Teraz możesz to zrobić szybciej i lepiej. Innym obszarem, w którym agent ubezpieczeniowy może skorzystać z sztucznej inteligencji, jest odpowiadanie na pytania klientów lub tworzenie doradztwa na podstawie ich preferencji. Możesz skopiować te pytania do pola sztucznej inteligencji i poprosić ją o zasugerowanie klientowi ubezpieczenia lub przekonanie go do zakupu. Kolejnym zastosowaniem sztucznej inteligencji jest rozwiązywanie zarzutów. Możesz kopiować maile od klientów i udzielać im merytorycznych, kulturalnych odpowiedzi, a jednocześnie sprzedawać ubezpieczenie. Skopiujesz odpowiedź klienta i sztuczna inteligencja napisze odpowiedź, którą możesz przekleić i wysłać do klienta. Twoim zadaniem jest więc odpowiednie sformułowanie polecenia, wklejenie maila od klienta i wysłanie odpowiedzi wygenerowanej przez sztuczną inteligencję. Działa to bardzo szybko i skutecznie.

Branża 2 – Szkoła językowa

Drugi biznes, na którym będziemy pracować tutaj na przykładzie, to szkoła językowa. Oczywiście, możemy również wykorzystać tworzenie postów do mediów społecznościowych. Jednak bardzo interesującą kwestią, która da ci przewagę, jest to, że na przykład, tworząc testy, sprawdziany dla uczniów lub materiały, z których uczniowie będą się uczyć, czy też pomysły na lekcje, na przykład kreatywną lekcję, gdzie nauczymy się słówek, możemy wszystko to zrobić za pomocą sztucznej inteligencji. Na przykład, możemy stworzyć listę magnesów z 100 najczęściej używanych słówek w języku angielskim, i nie musisz nagrywać i czytać tych słówek, ponieważ możesz wykorzystać narzędzia sztucznej inteligencji, które sklonują twój głos. Jest takie narzędzie o nazwie Eleven Labs, gdzie nagrywasz próbkę swojego głosu. Sztuczna inteligencja analizuje twój głos na podstawie tej próbki, i możesz stworzyć sobie szybko listę 100 słówek, korzystając z swojego własnego głosu. To jest też taka przewaga, że praktycznie nie musisz nic nagrywać, nie musisz mieć sprzętu, nie tracisz na to czasu, ponieważ wszystko zrobi za ciebie sztuczna inteligencja, włącznie z zaproponowaniem ci 100 najczęstszych słówek, na przykład gdy jedziesz do pracy do Wielkiej Brytanii jako hydraulik. Wtedy możesz napisać do sztucznej inteligencji: “Zaproponuj mi na początek 25 słówek z języka angielskiego, które przydadzą się hydraulikowi”, a następnie możesz przyczepić je do narzędzia generującego głos na podstawie twojego głosu, i masz gotowe słówka.

Branża 3 – Podolog

Trzeci biznes, który jest tutaj wymieniony, to biznes podologiczny, ale mogą to być głównie różne biznesy zdrowotne. Może to obejmować takie zawody jak kardiolog, chirurg czy podolog – wszystkie zajmujące się dziedziną zdrowia. Przykładowo, można tutaj również uwzględnić planowanie postów na platformach społecznościowych. Dodatkowo, sztuczna inteligencja może być wykorzystana do diagnozowania przypadków. Innymi słowy, jest to kolejna dziedzina, w której sztuczna inteligencja może wspomagać w diagnozowaniu przypadków. Dzięki temu nie trzeba wprowadzać danych ręcznie czy spędzać godzin na odpowiadaniu klientom, opisując dany przypadek. Właśnie tutaj można skorzystać z wsparcia sztucznej inteligencji. Wcielając się w rolę podologa z doświadczeniem, możesz skopiować dane klienta, czyli to, co klient napisał, i przekazać je jako wejście dla sztucznej inteligencji. Następnie otrzymasz gotowy wynik diagnozy. Oczywiście, trzeba to wyniki przeczytać, ponieważ zawsze należy sprawdzić działanie sztucznej inteligencji. To jest kolejny obszar, w którym można wykorzystać sztuczną inteligencję w celu usprawnienia biznesu. W przypadku podologii warto również pisać dużo artykułów. Sztuczna inteligencja może generować specjalistyczne artykuły, jednak trzeba je później przeczytać, aby sprawdzić, czy wszystko się zgadza. Jest to jednak możliwe do zrealizowania.

Branża 4 – Nieruchomości

Czwarty przykład dotyczy czwartej branży, czyli nieruchomości. Miałem styczność z wieloma osobami z tej branży i często pytają mnie, jak mogą wykorzystać sztuczną inteligencję. Mam wielu klientów, którzy kupili nasze pakiety copywriterskie, a także korzystają z usług wirtualnej asystentki. Pytanie, jak wykorzystać sztuczną inteligencję w branży nieruchomości, jest bardzo częste.

Po pierwsze, istotne jest opisywanie domów i tworzenie sprzedażowych tekstów specyficznych dla nieruchomości. Warto wykorzystać sztuczną inteligencję, aby odegrała rolę copywritera, określając ilość znaków i używając języka perswazji do przekonania potencjalnych nabywców. Dodatkowym trikiem jest odniesienie się do zmysłów, czyli zapewnienie, że sztuczna inteligencja uwzględni w opisie domu czy mieszkania wszystkie pięć zmysłów, tak aby czytelnik mógł wczuć się w atmosferę nieruchomości.

Należy również dostarczyć jak najwięcej szczegółów, tak aby opis był jak najbardziej precyzyjny. Warto opisać otoczenie, liczbę pokoi, ich wielkość oraz orientację nieruchomości (np. na wschód czy południe). Unikając ogólników, można stworzyć wyjątkowy opis skrojony pod konkretną nieruchomość, na przykład opisując mieszkanie na Żoliborzu.

Kolejnymi kwestiami, które można wykorzystać w branży nieruchomości, są sprawy prawne i odpowiedzi na różne pisma. W branży nieruchomości istnieje wiele aspektów związanych z prawem i wynajmem, więc warto wykorzystać sztuczną inteligencję do analizy prawniczej oraz do odpowiadania na różne pisma. Można skanować teksty przy użyciu funkcji rozpoznawania tekstu na żywo w telefonach iPhone, a następnie przekazywać je sztucznej inteligencji, która pomoże w odpowiedzi, działając jak prawnik. W takim przypadku sztuczna inteligencja nie pisze konkretnego pisma, ale podaje wzór takiego pisma.

Sztuczna inteligencja może również służyć jako doradca w wyborze mieszkania. Oczywiście nie zna wszystkich mieszkań i ofert, ale można wprowadzić preferencje klienta i poprosić sztuczną inteligencję o sugestie dotyczące wartościowych propozycji mieszkań dla danej osoby.

Branża 5 – Trener osobisty

Piątym biznesem jest trener osobisty. Tutaj, również, zamieściłem przykład trenera osobistego, wybierając go z listy, ponieważ potrafi on profesjonalnie wykonać pewne zadania związane z sztuczną inteligencją. Oczywiście, nie chodzi tylko o pisanie artykułów jako trener osobisty, ale o bardziej szczegółowe działania, na przykład: “Zaproponuj mi 7 artykułów na temat treningu nóg”, albo odwrotnie, gdy osoba zada pytanie trenerowi osobistemu dotyczące treningu barków lub czegoś innego. Im bardziej szczegółowe zadanie dostanie, tym lepsze będą wyniki, a zauważam, że trener osobisty może korzystać z sztucznej inteligencji do tworzenia planów treningowych oraz innych zadań, które normalnie wykonywalibyście ręcznie, wprowadzając dane za pomocą klawiatury. W tym widzę potencjał sztucznej inteligencji do generowania tekstów, aby trener osobisty mógł uniknąć pewnych czynności, a sztuczna inteligencja mogłaby zająć się wieloma zadaniami, takimi jak tworzenie planów treningowych czy spisywanie diet. Myślę, że poradziłaby sobie świetnie z takimi rzeczami. Również w przypadku trenera osobistego, warto pamiętać, że sztuczna inteligencja, szczególnie nasza wirtualna asystentka, jest do tego wytrenowana, ponieważ przeprowadzaliśmy wiele testów i wprowadzaliśmy polecenia dotyczące marketingu firm. Jeśli masz pomysł na nazwę, logo lub strategię reklamową, możesz napisać “Zaproponuj mi lejek sprzedażowy” i sztuczna inteligencja stworzy go dla Ciebie. Możesz również zasięgnąć jej rady w kwestiach związanych z marketingiem firmy. Oto fajny tip: sztuczna inteligencja może również wcielać się w twojego coacha lub mentora. Jeśli podziwiasz pewne osoby jako trenerów osobistych, zwłaszcza tych najbardziej znanych, możesz zadać pytania na zasadzie: “Wciel się w Arnolda Schwarzeneggera i powiedz mi, co by zrobił w takiej sytuacji” lub “Bądź moim mentorem i podaj mi 10 porad”. W ten sposób wykorzystujesz wiedzę i doświadczenie znanych ekspertów w danej dziedzinie, a sztuczna inteligencja pozwala Ci na korzystanie z tej wiedzy. Możesz wprowadzić problem swojego podopiecznego i poprosić, aby sztuczna inteligencja wcieliła się w tego znanego trenera osobistego, na przykład Arnolda Schwarzeneggera, którego znamy jako osoby ćwiczącej. Zobaczysz, jakie niesamowite rzeczy się wydarzą, korzystając z tej wiedzy, którą ludzie udostępnili w internecie, a którą sztuczna inteligencja przeskanowała i wykorzystała, pogłębiając swoje uczenie. Możesz wykorzystać doświadczenie znanych osób, legalnie wykorzystując to jako twoja rada.

Branża 6 – szkolenia z stylizacji brwi

Ostatnim biznesem, którym się dzisiaj zajmę, jest stylizacja brwi i rzęs. Pewna  osoba napisała w mojej ankiecie, że oferuje szkolenia z tego obszaru, co w pewnym sensie również wpisuje się w mój biznes szkoleniowy. W tym obszarze pojawiają się także interesujące możliwości związane ze sztuczną inteligencją, które robią wrażenie. Oprócz tego, że wcześniej pokazałem, że sztuczna inteligencja może wymyślić tytuł książki, stworzyć rozdziały i napisać je, można wykorzystać ją do wykonywania około 90% pracy, a ty jedynie poprawisz i uzupełnisz wyniki swoją wiedzą. W przypadku kursów, sztuczna inteligencja jest w stanie stworzyć program kursu, na przykład dla początkującej stylistki brwi i rzęs, w 15 akcjach.

Jednak zauważyłem pewien problem, który mnie zaniepokoił. Ostatnio uczestniczyłem w różnych webinarach dotyczących sztucznej inteligencji, na przykład na stronie ai.pl, i zauważyłem, że ludzie są pod wrażeniem potencjału tej technologii. Mówią “Wow”, ale niestety później niewiele robią w praktyce. Często zapisują sobie pomysły na kursy, ale nie nagrywają ich, bo mają przekonanie, że się nie sprzedadzą lub nie wiedzą, jak je nagrać i zrealizować. To pokazuje, że posiadanie sztucznej inteligencji nie oznacza automatycznie, że pokonamy nasze przekonania i lęki. To jest właśnie problem, z którym wielu osób się boryka. Nawet jeśli pokażę komuś mapę skarbów, czyli możliwość wykorzystania sztucznej inteligencji do tworzenia programu szkoleniowego, modułów i slajdów, wielu ludzi nie podejmie działania. Mogą zacząć, ale nie dokończą, albo przerażą się ilością pracy, albo przestraszą, że będą zarabiać pieniądze i będą się tego bać. Niektórzy mogą nawet powiedzieć, że ich kurs się nie sprzeda. Psychologicznie jest wiele przeszkód, które żadna sztuczna inteligencja nie jest w stanie pokonać. Dlatego moja rada jest taka, żeby nie myśleć, nie zastanawiać się, tylko pracować jak robot i po prostu wykonywać zadania. Pracuj zadaniowo i dopiero po zakończeniu sprzedaży zastanów się, jak możesz to poprawić.

Super, dziękuję Ci bardzo. Zapraszam Cię na Webinar ai.pl, tak żebyś był albo była na mojej liście mailingowej. Chciałbym, żebyśmy się również uczyli w formach i formatach dłuższych. Dziękuję Ci także za wysłuchanie dzisiejszego odcinka podcastu. Wierzę, że zmotywowałem Cię do wykorzystywania sztucznej inteligencji. Zależy mi na tym, żebyś to wykorzystał albo wykorzystała, ponieważ jest to zdecydowana przewaga, mimo że o tym już mniej się mówi. Dajcie mi tę przewagę, że możesz być tą pierwszą osobą, która ją zdobywa, bo jak wszyscy będą umiejętnie korzystali ze sztucznej inteligencji, nasze szanse się wyrównają. Dlatego mi na tym zależy, żeby przekazać to moim słuchaczom. Dlatego też przedstawiam sześć dzisiejszych przykładów, które mają zmotywować do podjęcia pracy i ukończenia swoich dzieł, a nie tylko ograniczania się do wpisywania kilku poleceń i wracania do starych nawyków. Dziękuję Ci bardzo, życzę Ci dużo sukcesów i do usłyszenia w kolejny poniedziałek o 7:15. Cześć!


Kolejne, ciekawe artykuły

Zostaw komentarz

Twój komentarz

Twoje imię
Adres strony (opcjonalnie)